Darbuka akordu nasıl yapılır?

Darbuka, akord edilmesi çok kolaymış gibi görünen ama uygulamada bir çok zorlukla karşılaşabileceğiniz enstrümanlardan biridir.
Öncelikle "akord" ile neyi kastettiğimizi anlamaya çalışalım.
Bilindiği üzere müzikte, enstrümanların akordlanması işlemi, enstrümandan çıkan seslerin genel ses kurallarına uygun olmasını sağlamak ve enstrüman üzerindeki tüm seslerin frekans bakımından birbirine uyumunu yakalamak anlamında kullanılır.
Vurmalı sazlarda da aynı prensip geçerlidir fakat bir kaç küçük fark ile...
Konu çok detaylı olduğu için sözü çok uzatmadan özetlemeye çalışacağım.
Darbuka; özellikle canlı eşlik çalımları için akordlanırken "düm" sesi karar kabul edilerek şu tona çekilir demek çok doğru olmaz. Çünkü sizin enstrümanınızın sesi algılayan (ve çıkaran) bölümünün alanı çok geniştir. Bir gitar teli gibi ince değildir ve darbukanın derisi orkestra içinde diğer enstrümanlardan kendi frekansını her aldığında sanki siz vurmuşsunuz gibi titremeye başlar. Doğal olarak da bu titreşimden, o frekansın tonu gelecektir ve darbuka sürekli olarak o sesi verecektir. Sahnede böyle bir durumla karşılaşırsanız darbukanın vidalarını yarım tur sıkmanız sizi bu kabustan kurtaracaktır.
Darbuka akordunda önemli olan derinin üzerindeki tonlar arası farktır. İyi ve doğru yapılmış bir darbukada deri üzerindeki tiz, mid ve bas alanlarına sırasıyla vurarak aradaki farkı kontrol ediniz. Tam olarak belirlenmiş bir fark ölçüsü bulunmamakla birlikte darbuka tonunun iyiliğini anlamak bu hareketle gayet kolaydır.
Darbukanın iyi akordlanabilmesi için gereken üç şey vardır.

1) Öğrenci enstrümanı diye bir şey yoktur:

Diğer tüm enstrümanlarda olduğu gibi, bir saz ya gerçekten yapılmıştır (iyi ya da kötü olabilir) ya da hediyelik eşyadır. Öğrenci darbukası, öğrenmek için bunu aldım, bu başlangıç için gibi sözlere aldanıp da ucuz ve kalitesiz enstrümanlar almayın ÖĞRENEMEZSİNİZ ve asla doğru tonları duyamazsınız. Ucuz ve kötü bir enstrümandan lütfen akort beklemeyiniz.

2) Derinin çeşidi önemlidir:

İyi bir darbukayı yanlış deri seçimi ile sağır edebilirsiniz. Bu durumda ne kadar akordlarsanız akordlayın iyi sonuç alamazsınız.

3) Tüm kenarlardan aynı ses gelmelidir:

Sanırım en önemli nokta şu ki; darbukaya deriyi takarken vidalarını eşit ve karşılıklı indirmelisiniz. Bunun sonucunda darbukanın derisinin dökümle (neredeyse) birleştiği nokta olan tiz sesler bölümünden darbukayı çevirerek kontrol edebilirsiniz ki her iki vida aralığı bölgesindeki "tek" seslerinin tonları birbirine eşit olmalıdır.
Bu kurallara dikkat ederseniz darbukanızı yeterince iyi akordlamış olacaksınız...